donderdag 2 september 2010

Eerste practicum van Biologie: Ontmoet Hydra (zoetwaterpoliep)

Sinds gisteren ben ik weer student en studeer ik (lerarenopleiding) Biologie.
Weer in de schoolbanken, en als een spons zoog ik alles op. Er komt veel op je af zo'n eerste dag, maar wat was het ontzettend leuk!

In de middag volgden we lessen over Ethologie (gedragsleer), diersystemathiek, en van alles over het klimaat. Een kolfje naar mijn hand. s'Avonds was het de beurt aan het practicum gedeelte.

De opdracht was muizen te bestuderen. Met muizen, dacht ik, had ik wel ervaring. Maar goed, naar alle eerlijkheid zijn deze altijd dood, aangezien ze altijd worden gevangen door Puka.
Deze-levende-muizen zijn heuze lease-muizen, welke worden gehuurd bij een niet-nader te noemen louche dierenwinkel in Amsterdam, en na gebruik geretourneerd. Niet zelden worden ze niet teruggebracht, maar dit ter zijde. De muizen moesten worden bestudeerd in dozen en doolhoven.

Later stortten wij ons als echt geleerden op de miscroscoop en moesten daar een gedetailleerde tekening maken van een zoetwater poliep (een zgn. Hydra)
Dat ziet er dan zo uit:
Weer eens wat anders dan het bestuderen van een podenco!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten